דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אצלנו משתנים... משפרים... מתחדשים 

מאת    [ 28/02/2011 ]

מילים במאמר: 1272   [ נצפה 3529 פעמים ]

מוקדש למנהלת תיכון "אורה-מודיעים" ר"ג -   גב' דלילה אשכנזי.

במשך אלפי שנים השכילו היהודים להיות  החכמים בעולם, בספרו של ערן-כץ "סוד המוח היהודי, מובהרים היטב הכלים החינוכיים והלימודיים שפיתחו את המוח היהודי עד היום, כלי חשוב – מהותי – ועקרוני – מצוי בתלמוד במסכת חגיגה - "אין בית מדרש ללא שינוי", הינו תורת ישראל  הניצחית אותה קיבלנו בהר-סיני, מבוססת על עשרת הדברות, על עקרונות בסיסיים איתנים ובלתי משתנים אך במהלך כל השנים, הפעלנו מוח יצירתי יוזמות ורעיונות נוספים וחדשניים, תהליכי השינוי, השיפור והחידוש מגבירים מוח פורה וחכם, מטפחים רעיונות וחלומות ומיישמים אותם.

כלי נוסף חשוב ובסיסי ביהדות מהווה שאילת השאלות. התלמוד על 2700 הדפים בנוי על ויכוחים, שקלא וטריא בכל נושא לימוד מוסף יידע, חכמה נבנית על בסיס שאילת שאלות על סמך היידע האצור במוח.

קורס המנהלים – הלומדים בבר אילן– ביקר בבית ספר תיכון אורה-מודיעים ברמת גן בניהולה המעולה , המרתק והמצויין של דלילה אשכנזי, שהוכיחה לנו בביקור הנפלא-שכל הצלחה חינוכית תלויה בעיקר במנהל המנהיג העומד בראש המוסד, המשפיע והמוביל את המורים לשיא הפסגה.

פגשנו בהמהלך הביקור מורים רבים, תלמידים בכיתות ואת מועצת התלמידים שהוכיחו לנו כולם בעוצמה ובנחישות כי אפשר להצליח ולהגיע לכל פסגה אם המנהלת מנהיגה, המורים מנהיגים – וקיומה הנחרץ של מנהיגות נוער. דבריהם של מועצת התלמידים היו מרתקים ומרגשים.

כפי שצויין בבית הספר ומיושם הלכה למעשה

כדי להשיג דברים גדולים

צריכים לא רק לפעול

אלא גם לחלום

לא רק לתכנן

אלא גם להאמין

תרבות בית הספר – כדברי המנהלת

חדשנות

מעורבות

אנושיות

הישגיות

תרומה לחברה

ו... ו... העיקר "ניצוצות בעיניים"

קוד חשוב ועקרונו בהצלחה.

דלילה אשכנזי – המנהלת, הוכיחה לנו בדבריה במהלך הביקור בעקרונות הבסיסיים הגורמות להצלחתו של בית הספר.

הבה נלמד "הכלים להצלחה" ממשפטי מפתח אותם הביעה דלילה.


    • מנהל בי"ס לוקח על עצמו "אחריות" להצלחה.
    • גיבוש התלמידים – עקרון חשוב בחינוך.
    • מחוברת לשטח דרך טיולים, המגבשים את התלמידים.
    • חינוך חברתי – בסיס עקרוני בהצלחתנו.
    • חשוב – יחס אישי לכל תלמיד.
    • ראוי לתת תמיכה לכל תלמיד.
    • מיצוי יכולות כל תלמיד.
    • היעד "על"ה"- עד לאחרון התלמידים.
    • אקלים נעים מאפשר הישגיות.
    • יחס תומך בגובה העיניים.
    • הקניית כבוד עם תקנון – כך מקבלים הישגים גבוהים.
    • להקנות אהבה = להישגיות.
    • אצלנו משתפרים כל הזמן.
    • כל עקרון מעודכן כל שנה.
    • שפע רכזים בבית הספר הדואגים להצלחה.
    • קיימים שפע מגמות שונות ומרתקות.
    • כל רעיון וכל שינוי כתוב ומבוסס.
    • ילדים חשים ב"אהבה" – קוראים את "המפה" ואז יש מוטיבציה.
    • הילדים חשים מי מורה מקצוען.
    • "האמונה" – היעד העיקרי הטמון בכל תלמיד.
    • התלמידים מקסימים – תנו להם קרקע והם פורחים.
    • המוסד מאפשר למצות הרצונות – "הכל מהנשמה".
    • ייחודיות – במציאת כלים וערכים, תשתית יצוקה.
    • מגיעים להישגים רק בגלל היחס האישי.
    • "רבי שיח" מקדמים ערכים חינוכיים.
    • קיימים 10 מגמות ברמה של 5 יח"ל.
    • מפגש עם אנשי ציבור – חשוב.
    • ראוי להטמיע ערכים.
    • קיימות שפע פעילויות – התנדבות.
    • מפעילים המון ערכים, חיי חברה, נתינה.
    • הנותן = מקבל.
    • משלבים שפע פעילויות של התלמדות בלימודים באקדמיה.
    • פיתוח המצוינות חשוב ועקרוני להצלחה.
    • תלמיד: בי"ס עוזר לי להיות מה שאני רוצה.
    • אמונה – "כל אחד יכול".
    • המנהלת שואבת את כולם – למטרה.
    • דלת המנהלת – תמיד פתוחה.
    • אין כמעט גבולות עם הצוות – כל המחסומים מוסרים.
    • לפתח כל אחד בהתאם לכישוריו.
    • לפתח בכולם רצון לטפס למעלה.
    • להיות גאים בעשייה – הערכים, באהבת הארץ, בחיי חברה, בהישגים.
    • מצוינות עם נשמה.
    • כל הזמן הכרת הטוב.
    • מטפחים אקלים מיטבי.
    • מבססים את הקיים ועליו בונים בנינים והרים.
    • הכל מבוצע עם יעדים ברורים.
    • העיקר – "הישגים" שנמדדים.
    • מצויינות עם נשמה.
    • המורה = מנהיג הכיתה.
    • אין אלימות באורה-מודיעים כי עובדים קשה ומשלבים אהבה, כבוד, יחס אישי לכולם, למורים.. לתלמידים.
    • 10% תוספת בציון על ניצוצות בעיניים.
    • פיתוח "הלהט" – מתכון להצלחה.
    • עליה משמעותית בהישגי הבגרות.
    • ההישגים תלויי חיי חברה, ערכים, חוויות של הצלחה, רצון ואמונה.
    • העיקר ניצוצות בעיניים = לעצובים קשה לפרוח.
    • בונים פרופיל בגרות אישי לכל תלמיד.
    • עלינו לגעת בהצלחה ובאושר – לגעת בלבבות.
    • הגנטיקה לא שווה כלום אם לא מתבוננים באופי, באהבה, בכבוד.
    • מיפויים כל הזמן.
    • מילות מפתח להצלחה , חזון, שיתופיות, אחריות, מסר ברור, דלת פתוחה... קשר עם הבית – ההורה מתוך תרבות.
    • מטפחים כל הזמן תרבות של מדידה והערכה.
    • משלבים ימי כיף, לאהבת הארץ.

 
 
 

פרחי הניהול – ציינו תכונותיה המנהיגותיות של המנהלת:

דומיננטית... מובילה...  כריזמטית... בעלת אסטרטגיה ניהולית.

החזון - מוגדר וברור... מאציל סמכויות... פדגוגית... אהבת התלמיד...

הקשבה... אמונה בכל תלמיד... התייחסות לפרט... אנושית... ביצועיסטית...

בעלת ידע פדגוגי... מובילה...בעלת מוטיבציה גבוהה... מגייסת הצוות.

מוסיפה ומשלבת אהבה.. ואמונה.. מציבה יעדים... מפתחת מנהיגות פדגוגית...

מחזקת ומפתחת הצוות... מעצימה תלמידים ומורים... חתירה למצויינות... מפגינה אחריות... מציבה מטרות... מוטיבציה גבוהה ... מכבדת... יוצרת תרבות ארגונית... פדגוגית... חיזוי הצלחה... שיחות אישיות... מלאת התלהבות... מעצימה מורים... לא מוותרת על אף ילד... שיתוף הורים...גדושת אחריות... דלת המנהלת פתוחה... דוגמה אישית... אקלים חינוכי מיטבי... ביזוריות... מוטיבציה והשקעה עם המון רצון... מיצוי יכולת... קודים מצויינים... לומדת – מפתחת... כל אחד יכול... אמפטית... ראיה לטווח ארוך... לא נשאבת לשוטף... מלאה ניצוצות בעיניים... מקצועית... התלהבות... רהוטה... בהירה... ממוקדת מטרה... יזמית יצירתית.

פרחי הניהול – נתבקשו לכתוב שאלות על הביקור:


    • איך מגייסים את המורים הטובים ביותר עם ניצוצות בעיניים?
    • איך משקיעים בגלגלי הצלחה ומקבעים הצלחה?
    • איך מגייסים תקציבים כדי לתגבר תלמיד?
    • איך את מצליחה להעלות את הזכאות לבגרות בבית הספר?
    • כיצד מתמודדים עם בעיות משמעת בכיתה?
    • כיצד את כמנהלת מגייסת את הצוות בבית הספר?
    • מהיכן תקציבים לכל מיני פרוייקטים?
    • מאיפה יש לך תקציבים לבעלי תפקידים רבים כל כך בית ספרך?
    • כיצד מצליחים לגייס את צוות המורים?
    • כיצד מתמודדת המנהלת עם בעיות משמעת?
    • כיצד ניתן לנבא את סיכויי ההצלחה של כל תלמיד בגרויות?
    • מניין התקציב לשעות העשרה? ולתפקידים?
    • כיצד בתקופה של חודשיים – מצליחים לאתר יכולות של תלמידים?
    • מהי תכנית העבודה שנבנתה והובילה לעליה משמעותית באחוזי הזכאות לבגרות?
    • כיצד מפתחים ביה"ס אחריות כוללת של הצוות החינוכי והמקצועי?
    • כיצד "מייצרים" ניצוצות בעיניים של התלמידים?
    • יחס אישי – כיצד? באילו דרכים?
    • כיצד נעשה הקשר עם ההורים?
    • כיצד מורים מתוגמלים?
    • האם הניבוי – אינו נבואה שמגשימה את עצמה?
    • פיתוח צוות מקצועי – כיצד?
    • כיצד "מעצימים" את מורי בית הספר?
    • כיצד צופים בשיעורי מורים? כיצד מנתחים את השיעורים?
    • כיצד מעצימים מוטיבציה של המורים באמונה ביכולת התלמידים?

 

מה אומרים הסטודנטים – פרחי הניהול על המנהלת


    • התלמידים קיבלו וליוו אותנו כל הדרך.

     המנהל המנהיג עם התלמידים והמורים סביבנו הם חלק מהמנהלת.


    • הרשימה – העשייה הפדגוגית ללמוד ולהכירה?
    • הובלת הצוות – התלמידים והמנהלת הופיעו בהמשך. הילדים – אתנו – יחס מכבד חם גישה נפלאה. ללמוד על הצד הפדגוגי.
    • לגייס – עד אחרונת המזכירות כל הצוות. אין התנשאות המנהלת עמוד השדרה
    • מנהלת מובילה בגדול.
    • כל הצוות ישבו ואכלו, שותפות, תיק מורה, כל אחד יודע למי לגשת סדר וארגון נפלא.
    • מובנות בכל העשייה, אוהבת מה שעושה.

    •  

      • בי"ס שקט מדי.

     8. הצוות כולו מסביבנו. כולו מלא מרץ, היפראקטיביים הכל מתוך ראש פתוח 

         ושמח.

     9. מורה מקרין לילדים בנמרצות וחיוך הפנים מסגירים.

  10. הדומיננטיות של כל בעל מקצוע.המורים בצוותיות מובילים יחד אוטובוס

         שהנהגת מעלה בבטחה.

  11. התרשמנו – מכמויות חום  אהבה  פרגון  אהבת המנהלת לכולם.

  12. ערכות ומקצועיות – משולב מהמנהלת לכולם לכל הסביבה.

  13. ישר כוח – שילוב מנצח מנהיגות פדגוגית עם אנושיות.

  14. יעד של  -- - בית חינוך "כמשפחה". פדגוגיה ומשפחה --.

  15. נדיבות, התלהבות, ארגון, העצמת המורים, פרגון, ערכים.

  16. מקצועיות – נפלאה של תרבות הערכה מכיתה ט', שילוב מנצח של של"ח 

        סיורים והכרת הארץ.

  18. מרתק – מעניין – לאורך כל הזמן עלו שאלות.

20. יש אופי באדם שאין באחרים מורה שכולם אוהבים.., מקצוענים וכו'.

21. הילדים דיברו נפלא הם אמרו הכל במקום המצגת !!

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב